Publications on the study programme
Selected publications on the study programme in Environmental Sciences.
Hansmann R, Jödicke A, Brändle U, Guhl D, Frischknecht PM (2017): external pageHow the Bologna reform influenced learning outcomes: analysis of perceived qualifications and professional requirements of environmental sciences graduatescall_made. Studies in Higher Education, doi: 10.1080/03075079.2017.1405255.
Hansmann R, Funk A, Lambrecht S, Ulrich M, Frischknecht PM (2017). DownloadEvaluation der Bachelor-ErstSemestrigen-Tage (BEST) im Studiengang Umweltnaturwissenschaften (PDF, 620 KB)vertical_align_bottom. ETH Zürich, Departement Umweltsystemwissenschaften D-USYS, September 2017.
Garcia C, Dray A, Waeber P (2017). DownloadLearning begins when the Game is Over (PDF, 319 KB)vertical_align_bottom. ETH Zürich, Departement Umweltsystemwissenschaften D-USYS, Januar 2017.
Jödicke A, Hansmann R, Brändle U, Guhl D, Frischknecht PM (2016). DownloadUmweltnaturwissenschaften: Vom Studium zum Beruf. Ergebnisse der Absolvent(inn)enbefragungen 2009 bis 2013 der Abschlussjahrgänge 2008 bis 2012 (Master und Doktorat) (PDF, 5.6 MB)vertical_align_bottom. ETH Zürich, Departement Umweltsystemwissenschaften D-USYS, März 2016.
Steiner R., Funk A. (2015): DownloadDie Berufspraxis im Studiengang Umweltnaturwissenschaften (PDF, 1.9 MB)vertical_align_bottom. ETH Zürich, Departement Umweltsystemwissenschaften, Oktober 2015
Baumberger R, Hirsch Hadorn G, Mühlebach D (2015). DownloadEnhancing Argumentative Skills in Environmental Science Education (PDF, 119 KB)vertical_align_bottom. GAIA 24/3 206-208.
Steiner R, Pohl C (2014). DownloadDer ETH-Studiengang Umweltnaturwissenschaften: auch nach 25 Jahren auf Kurs (PDF, 327 KB)vertical_align_bottom. GAIA 23/4, 358-359.
Mieg HA, Frischknecht PM (2013). DownloadMultidisziplinär, antidisziplinär, disziplinär? Die Geschichte der Umweltnaturwissenschaften an der ETH Zürich (PDF, 420 KB)vertical_align_bottom. 28. Kolloquium der Schweizerischen Akademie der Geistes- und Sozialwissenschaften: Disziplin – Discipline: Academic Press Fribourg, 135-139.
Frischknecht PM (2012). Download25 Jahre Ausbildung in Umweltnaturwissenschaften an der ETH Zürich (PDF, 439 KB)vertical_align_bottom. GAIA 21/2 148-149.
Hansmann R, Mieg HA, Frischknecht PM (2012). DownloadPrincipal Sustainability Components: Empirical Analysis of Synergies between the three Pillars of Sustainability (PDF, 250 KB)vertical_align_bottom. Int. J of Sustainable Development & World Ecology.
Mieg HA, Hansmann R, Frischknecht PM (2012). DownloadNational Sustainability Outreach Assessment Based on Human and Social Capital: The Case of Environmental Sciences in Switzerland (PDF, 1 MB)vertical_align_bottom. Sustainability, 4(1), 17-41; doi:10.3390/su4010017.
Hirsch Hadorn G, Schmied B, Frischknecht PM (2011). DownloadTransdisciplinary elements in university education: the case of the environmental science programme at ETH Zurich (PDF, 574 KB)vertical_align_bottom. In: Debru C (Ed.): La transdisciplinarité : pourquoi, comment, où? Paris: Editions Hermann.
Brunner SH, Frischknecht P, Hansmann R, Mieg HA (2010). DownloadEnvironmental Sciences Education Under the Microscope: Do Graduates Promote a Societal Change Towards Sustainability? (PDF, 1017 KB)vertical_align_bottom Department Environmental Sciences/Swiss Federal Institute of Technology: Zurich, Switzerland.
Hansmann R, Mieg HA, Frischknecht PM (2010). DownloadQualifications for Contributing to Sustainable Development - A Survey of Environmental Sciences Graduates (PDF, 322 KB)vertical_align_bottom. GAIA 19(4), 278-286.
Hansmann R, Frischknecht PM (2009). DownloadBefragung 2007 zu Studium und Berufseinstieg der AbsolventInnen des Diplomstudiengangs Umweltnaturwissenschaften, ETH Zürich, des Jahres 2006 (PDF, 215 KB)vertical_align_bottom. ETH Zürich, Departement Umweltwissenschaften, Februar 2009.